Sunday, May 24, 2015

Дванаест разлога зашто се не расправљам са атеистима на интернету



Неки атеисти се упорно труде да се препиру са свештеницима, али ја се са атеистима никада не расправљам.

Ево зашто:

1. Већина атеиста на интернету на које сам налетео су незналице - не мислим да су нужно глупи, или да су лоши људи. Чак не мислим да су необразовани у некој њиховој области, али већина њих су незналице по питању религије. Под овим мислим да су просто необавештени. Не кривим их што се тога тиче, и ја сам незналица што се тиче астрофизике, или како да поправим кочницу на колима, или о правилима крикета или микробиологије и гомиле других ствари. Упркос томе, религија је једна област у коју се ипак разумем, тако да је тешко препирати се са људима који мисле да све знају о религију а заправо не знају ништа.

2. Већина атеиста на интернету су ,,слепи на религију'' на начин на који неко може бити слеп на боје - препирање о религији са оваквим сојем атеиста је као да очекујете да далтониста буде критичар уметности. Надаље, већина од њих су ,,слепи на религију'' а мисле да нису. Тврд орах.

3. Верске дебате просто не функционишу - ово је исти разлог зашто се не препирем са протестантима, будистима, мормонима, адвентистима седмог дана, муновцима или члановима Цркве Давидове Лозе Последњег Печата. Да би неко схватио и коначно се повезао са религијом, он мора да крене на искрен пут самоспознаје и да истински тражи одговоре. ,,Тражи и наћи ћеш,'' и тако то. Аргументи се и не уклапају баш добро у тај модел. Ипак, ако је неко - било ко - искрени боготражитељ и жели да сазна више о религији, потрошићу све време овога света покушавајући да укажем на исправан пут.

4. Има бољих апологета - Некада неки аргумент упали за неке људе ако исркено траже одговор и желе искрену дискусију. Верјем да има доста добронамерних атеиста који стварно желе да расправљају интелигентно и отвореног ума. 

5. Нисам баш толико уверен у корист ,,аргумената'' у прилог Бога - Наравно, знам те аргументе и могу да их објасним ако треба, али цео тај Бог вере је толико веће од свих интелектуалних аргумената. За мене, то је много већа авантура и много грандиознија љубавна прича. Аргументи за постојање Бога своде целу ствар на интелектуалну игру и то сматрам незадовољавајућим. То је као да доказујете постојање музике. Радије бих слушао симфонију и позвао још некога да ми се прикључи.

6. Доказ? Какав доказ? Врло често атеисти траже ,,доказ'' за постојање Бога, али никада нисам успео да утврдим од било кога од њих шта они подразумевају под доказом. Да ли желе научни доказ какав настаје у лабораторији? Археолошки доказ? Документарни доказ? Историјски доказ? Сведочанство из прве руке? Савремени социолошки доказ? Психолошки доказ? Форензички доказ? Могу да изнесем све те различите доказе који указују на постојање Бога, али сваки пут када то учиним, атеиста такав доказ одбаци. Желиш доказ? Реци ми какав доказ желиш и покушаћу да ти га обезбедим. Ниједан до сад то није учинио. Тја. Штасеможе.

7. Позван сам да дам доказ из прве руке - Најјачи доказ за постојање Бога је дело које Он чини у животима стварних људи. Он их претвара у надљуде које ми називамо светитељима. Ја се трудим да то постигнем у свом животу и тако створим непорециви доказ Божијег постојања - доказ који ће убеђивати људе који ме сусретну и чије животе Бог дотачиње преко мене. То је тежак посао и ја се и даље пентрам уз ту планину. Ако икада достигнем ту тачку, онда ће мој живот, надам се, бити највећи аргумент за постојање Бога за оне који имају очи да то и виде.

8. Већина атеиста уопште нису атеисти - Један од разлога зашто се не препирем са атеистима је тај што доста њих нису заправо атеисти. То су просто људи који мрзе резлигију или се можда буне против глупе религије у којој су одрасли, или су из добрих разлога одбацили религију због лоших, лудих или глупих верника. Не кривим их за то. Они су често искренији, директнији и артикулисанији у својем одбацивању религије него доста њих који прихватају религију без размишљања. Али просто је - они нису атеисти. Они се можда називају атеистима, али су заправо антирелигионисти.

9. Углавном не верујем у Бога у кога они не верују- Када понекада заправо и попричам са атеистима и питам их шта мисле Ко је Бог, откријем да ни ја не верујем у тог Бога. Они одбацују великог деку на небу који својој деци даје поклончиће када су добра и кажњава их када су лоша. Или можда мисле да је Бог као Зевс или Тор или нешто томе слично и онда не верују у тог Бога. Ни ја.

10. Мораш да се копрцаш кроз много беса, вулгарности и глупости - Зашто атисти мисле да је тако паметно рећи нешто као: ,,А, верујеш у змије које говоре, зар не?'' Таква поштапалица само показује њихово непознавање древних култура, верског језика, књижевности уопште, симболизма, врсти књижевних жанрова, људске психологије итд. Засигурно ми не смета ако укажу на поједине глупости, лицемерја и идиотлука који се могу наћи у религији, али зашто се тиме не баве боље? Када се ова врста ,,аргумената'' помеша са агресијом, незнањем, обесним понашањем, вулгарношћу и невиђеним недостатком смисла за хумор, то чини дискусију поприлично непријатним и бесмисленим искуством.

11. Моја религија је мени драгоцена и ја заправо верујем у оно у шта верујем и трудим се да живим цео мој живот око тога. То је нешто што је, што сам старији, драгоцено, крхо и мени драго. То је као стара кинеска ваза коју сам наследио од својих предака. Лако се ломи, прља и уништава. Стварно је не бих износио пред људе који мисле да она није ништа више од нокшира који треба да се користи као мета.

12. Атеизам је досадан - Атеисти сами по себи могу бити узбудљиви, шармантни, забавни и живахни људи. Не приговарам атеистима колико атеизму. Кажем да је досадан зато што је, у својој суштини, негација и порицање. У њему нема ничег радосног. У њему нема ничег интригантног или тајновитог. Није плодоносан. Он је умањење, не додавање. Он је негативан, не позитиван. То је нешто испразно, не преиспуњено. Стога, он мотивише колико и кашаљ... и отприлике је толико и интересантан.

о. Двајт Лонгенекер

13 comments:

  1. Kad umres, nije tesko tebi vec ljudima oko tebe.
    Isto je i kad si glup.

    ReplyDelete
  2. Sta da ti kazem. Sve sto si napisao ovde su gluposti.
    Ateizam je, prosto, odsustvo vere. Ako mu pridajes jos nesto to je samo zato sto ne znas.

    ReplyDelete
  3. Ni ja se ne raspravljam sa glupavim vernicima po internetu, jedino mi je zao sto sam procitao ovih 12 stavki i tako izgubio 10 minuta svog zivota na gluposti... A najgore od svega je to sto je ovaj tekst manipulatorskog tipa i ljudi koji su malko glupkasti i koji ne znaju da citaju izmedju redova ce nasesti na ovaj bullshit od teksta. Religija je najvece zlo covecanstva ona sluzi da od glupih ljudi napravi ovce, manipulise sa njima i govori im kako da se oblace, govore i koga da ubiju...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pa pazi, nisi morao da čitaš, niko te ne tera.
      A i u ime ateizma se ubijalo - nije to problem vere ili nevere, nego samih ljudi. :-)

      Delete
    2. Nikada se nije ubijalo u ime ateizma care...

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Pozdrav Tihokapelnik. Interesantan tekst. Moram ti naci par zamerki i dati par sugestija. Idemo po stavkama :)
    1. Neznalice su samo oni koji prihvataju sta im drugi kazu bez da sami istraze druge ideje. To je slucaj kod 95% vernika. Sticajem okolnosti rodjeni na odredjenom mestu, veruju u odredjenu ideju. Taj procenat je mnogo manji kod ateista. Ja sam recimo procitao Bibliju, Kuran, Knjigu Mormona, Dianetiku (sajentologija) i gledao brojne rasprave i dokumentarce u korist obe strane,
    2. Uzecu moj primer. Kad udjem u crkvu se prekrstim. Moji bliznji su religiozni. Smatram da na taj nacin odajem postovanje njima, prisutnima oko mene i istoriji objekta u koji ulazim. Isto je i sa dzamijom
    3. Nemam prigovor ovde, kao sto sam rekao, sticaj okolnosti utvrdjuje tvoju veru u 95% slucajeva.
    4. Razmena ideja je dovela covecanstvo tu gde je danas. Neprijatno mi je koliko nam je dobro
    5. Stvar licne prirode, ne bih ulazio u to
    6. Evo jedan jedini dokaz treba, zivimo u izuzetno naprednom drustvu, igra gluvih telefona vise nije pouzdan izvor. Ako je postojalo vreme za ukazivanje bozanstva, onda je to danas. Neka se snimi kamerom, izvede par cuda i verovacu. Taj zapis ostaje dok je nama nas i ne moze se odbaciti. Nazalost ne prihvatam price koje se prepricavaju nekoliko hiljada godina.
    7. Kada bi mi ti sada rekao da vera moze da izleci ljude. Ja bih se slozio sa tobom. Mada moje shvatanje tog procesa je drugacije od tvog. Za mene je to placebo efekat, za sve vernike, bilo koje religije je to bog.
    8. Svako odbacivanje boga je ateizam. Mozes biti i antireligionista i ateista u isto vreme.
    9. Svako je ateista, e sad da li za sve religije ili za jednu manje... stvar vere
    10. Nacin na koji je objasnjen svet u religioznim tekstovima jednostavno nije istinit. To nije stvar vere, to je stvar nepoznavanja materijalnog sveta oko tebe, sto se i ocekuje od ljudi koji su ziveli pre par hiljada godina. Jednostavno nisu imali nacin da spoznaju materijalni svet kao mi danas. Vulgarnosti ima na obe strane, niko nije cvece
    11. Vrlo intimno. Volim romantican ton koji nosi ubacivanje Boga u pesme. Pojacava ekspresiju
    12. Zadnja stavka je recena malo kontradiktorno svemu prethodnom. Ne poznajes dovoljno ateizam, a tvrdis to. Ateizam je nimalo dosadan jer te ne ogranicava na samo jednu ideju. Zivot bez boga je sta god ti zelis da bude. Razmisljas bez osecaja krivice. Kada ti je zivot samo ovaj jedan, imas par ciljeva samo. Produzetak vrste, kao osnovni primalni nagon i odrzavanje sebe u zivotu sto duze. Probaj da se provedes najbolje sto mozes za ovo zrno vremena koje si ovde i pokusaj da kad svedes racune na kraju ne zalis za propustenim prilikama.

    Eto, vidis da mozes imati raspravu sa ateistom, a da ne raspravljate o postojanju Boga. Pozdrav prijatelju

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pozdrav! :-)
      Osvrnuću se samo na par stvari sa kojima se ne slažem.
      6. U doba specijalnih efekata bilo kakvo elektronsko snimanje čuda bi bilo suvislo. Vernike bi to utvrdilo u veri, nevernike u neveri, i to je to.
      7. Vera ne leči, opet - leči Bog. A i to ne nužno. Vrlo sam skeptičan prema veri koja se zasniva na čudu. To je lajtmotiv Starog Zaveta - ljudi mogu da se nagledaju neverovatnih čuda pa već sutradan da se ponašaju kao da se ništa nije desilo.
      9. Inače, Rimljani su optuživali hrišćane da su ateisti jer su odbacivali njihove bogove, tako da je to argument bukvlano stariji od Biblije. :-) I slažem se sa njim.
      10. Način na koji je objašnjen svet (makar u Bibliji) nema za svrhu da bude naučni. Sama Biblija samu sebe često tumači simbolički (ne bih davio primerima). Što se vulgarnosti tiče, ateisti tu imaju jednu malu prednost, da se tako izrazim. Npr. ja mogu ateistu da vređam na ličnom nivou, i on može mene; ali ateista meni može da vređa veru a ja ne mogu njegovu. Naravno, kao vernik, ja imam obavezu da ne uzvraćam istom merom, ne bih to radio i da mogu, ali kada se dođe do ličnog prepucavanja, obično vernici izađu kao popišani iz rasprave.
      12. Čisto da se razjasnimo, ovaj tekst nisam pisao ja, već samo preveo. Ali da, slažem se sa ogromom većinom stvari u njemu. I inače, ja smatram krivicu za apsolutno nehrišćansku emociju. Poenta hrišćanstva nije griža savesti, iako se to može tvrditi za neke zapadne organke hrišaćnstva ili pojedina duhovna lica tako nešto mogu zloupotrebiti. Ali postoje tomovi i tomovi knjiga protiv te emocije, koja se čak i smatra grehom. Hrišćanstvo je radost, ne griža savest.

      Inače, ja verujem da je moguće imati zdravu raspravu sa ateistom (ti si dobar primer); ali ima mnogo više suprotnih primera (vidi komentare pre tvog). Isto tako mislim da bi ateista, idući po ovom tekstu, mogao lako da napiše ,,12+ razloga zašto se ne raspravljam sa vernicima na internetu'' i da taj tekst bude podjednako istinit koliko i ovaj (samo iz suprotne perspektive).
      Ja imam prijatelja ateista dosta, super se družim, nikada moja vera i odustvo vere kod njih nije predstavljao problem. Internet je već nešto drugo. :-)

      Delete