Tuesday, October 30, 2012

Врсте беседа у Православној Цркви

У чину сте? Нисте спремили беседу? Изгубљен вам је папир са беседом за тај дан? Не брините. Овај блог ће вам помоћи како да започнете своју беседу, као и када је она најефективнија!


,,Наши свети преци'' беседа

Пригодна за: Српске светитеље, беседе на Косову, Сретење, када присуствују политичари
Одлична беседа да сви оду са ваше службе без трунке користи. Овакве беседе садрже краће или дуже осврте на нашу славну прошлост. Скоро је сигурно да ће бити споменут Свети Сава. Народ ће отићи самозадовољан, срећан што му је народ пред нестајањем али зато има ,,свете претке.''

,,Наши свети оци'' беседа
Пригодна за: Спомен Васељенских сабора, али има тенденцију да искочи увек и свагда
Налик на претходну беседу, ова врста проповеди има за циљ да ликује над разним јеретицима минулих времена. Убијте народ помињањем година или још бољем, бројем сакупљених очева на тим саборима. 


,,Господ наш Исус Христос'' беседа

Пригодна за: Господње празнике, као и за било коју прилику
Такође постоји и варијација ,,Пресвета Владичица наша Богородица.'' Суштина ове беседе је да се (без гледања) понови цело Јеванђеље које је малопре било прочитано, уз мање или веће парафразирање. Јеванђеље се не тумачи, а и ако се тумачи, то су они одељци којима апсолутно није потрбно тумачење.


,,У данашњем житију'' беседа

Пригодна за: Светитељске празнике, посебно славе
Слично као и ,,Господ наш Исус Христос'' беседа, суштина се овде састоји да се издекламира целокупно данашње житије. Свети Јован Крситељ је, због свог обимног житија, врло пријемчив, јер можете да причате о благовестима његовом оцу, његовом рођењу, подвижништву, мучеништву, значају лика и дела за Исуса Христа, за обртење његове главе, за друго обретење главе, за прво обретење друге главе и тако у недоглед.


,,Ко Цркви даје, Богу даје'' беседа

Пригодна за: Освештавање црквених темеља или цркве
,,...а Бог никоме дужан не остаје!'' Такође познатија и ,,дај паре!'' беседа. Овом беседом се траже приходи да се црква изгради, доврши, ослика, оправи, да се изгради парохијски дом, да се изгради капела за свеће, да се изгради чесма, ad infinitum.


,,Вести из света'' беседа

Пригодна за: Дане током масовних трагедија широм света
Ова беседа има за циљ да контекстуализује Јеванђеље, као и да позове верне на молитву за тренутно актуелну катастрофу. Бонус поени се освајају ако се непогода некако повеже са тренутним духовним стањем нације: ,,Још је гора олуја помисли / земљотрес греха / вулкан страсти / цунами побуда...''


,,Састав из српског'' беседа

Прогодна за: ,,Обичајне дане'' - материце, патерице, детинце...
Беседа која комотно може бити састав на тему ,,Очи моје мајке свугде ме прате''. Слатке су као шећерна болест, пуне витамина као нешто што нема витамина. Oбично мора садржати помињање Богородице.


,,Замолио бих браћу и сестре'' беседа

Пригодна за: Богојављање
Више додатак беседи неко самостална целина, ова беседа покушава да верном стаду на фин и увијен начин покуша да каже да се не понаша као крдо стоке. Крдо стоке ће беседу фино саслушати, климнути главом, а онда најурити у стампедо.


,,Перихореза'' беседа

Пригодна за: Смараче који се занимају за теологију
Беседа која се безуспешно труди да разбије клишее осталих врста беседи али зато само успе да на врло оргиналан начин смори и збуни народ. Нема ништа тако инспиративније од наклапања о тананости унутартринитарних односа. Користите што више грчких речи.

И на крају, запамтите цитат из ,,Дневника сеоског свештеника'': Оче, народ сматра за добру беседу само ону која траје краће од онога што су они очекивали.



Благовести Богородичине и Захаријне


Анђео Гаврил се два пута јавља у Новом Завету - да благовести Богородици Марији и свештенику Захарији. Богородици јавља да ће родити Светог кога су прорекли пророци, а Захарији да ће родити вапијућег у пустињи. Њих обоје реагују на истоветан начин: неверицом. Богородица пита арханђела ,,Како то може бити, када ја не знам за мужа?'' Са своје стране, Захарија пита: ,,Како то може бити? Ја сам стар, и жена је моја у годинама.''

Гаврил реагује супротно - Богородици он даје објашњење (,,Дух Свети сићи ће на тебе'') а Захарију кажњава, oдузимајући му глас. У Старом Завету се дешавало да нероткиња затрудни. Аврамова Сара се подсмехнула тројици анђела зато што су јој рекли да ће затруднети. Она не трпи исту казну као и Захарија јер није имала на шта да се ослони, на предање о зачињању у неродно доба. Ипак, код Захарије се не ради просто о неверици него и о простој невери - он који је могао да се угледа на Сару радије бира да се огранични на сопствену кратковиду логику.

Богородица је мудрија, њено питање анђелу се заснива на чињеницида се никада није десило да дјева зачне. Бог увек одговара чудима на наш пристанак, било када од нас нешто тражи (као од Богородице, да од Ње узме тело), као и када нам нешто даје (као благодат, која никада не дела без слободног пристанка).

И у том Богородичином одговору, ,,Нека ми буде по речи твојој'', дешава се чудо веће од постанка света. Ту се Бог причешћује. Јер у светој тајни Причешћа Бог нама даје Своје Тело и Своју Крв, а овде, Богородица Богу даје Њено тело и Њену крв да би Господ Исус Христос од њих исплео своје пречисто Тело.